Tusen takk, Notodden!

Publisert av Tor Sveinung Simones den 03.03.23.

Det er fellesskapstanken som er bærekraften i Lions. Uten dette samarbeidet hadde vi ikke opplevd så gode resultater rettet mot nettopp fellesskapet. Lions oppgave er å skape forståelse for verdens behov for humanitær hjelp og yte frivillig innsats med lokalt engasjement og internasjonalt samarbeid.

Vi har hatt en omfattende innsamlingsaksjon av strømaggregater og vedovner som er sendt til Ukraina. Det har vært fantastisk å se hvordan privatpersoner har ringt og tilbudt sine ting, ting de sikkert kunne fått omsatt for en ok pris på Finn. Privatpersoner har donert penger til innkjøp av aggregater, andre har bestilt 5 nye Honda-aggregater hos Løvheim Maskin som vi bare kunne hente. En næringsdrivende har ring og tilbudt et stort antall overhalte vedovner og en stor pall fullpakket med rørdeler og annet utstyr. Alt ble levert til vårt mottak. Totalt ble det samlet inn 49 aggregater, 67 vedovner og 9 motorsager og vi vet alle at dette kommer et hardt prøvet folk til nytte. Leveringen går direkte fra Lions via våre kanaler til de som nå lider av mangel på strøm og varme.

Så har vi for kort tid siden avsluttet vårt tradisjonelle julelotteri, som denne gangen ble utsolgt. Også her har lokalt næringsliv støttet godt opp ved å gi ca. 90 gavekort til lotteriet pluss at de har kjøpt 65 loddbøker. Vi opplever kun hyggelige tilbakemeldinger når vi står å hutrer utenfor byens butikker for å selge lodd. Folk er utrolig positive og kjøper lodd og dette har blitt en årlig juletradisjon som folk setter stor pris på. Lotteriet vil i år ha 60 årsjubileum og det er grunn til å understreke at alt overskudd av dette lotteriet går til viktige lokale formål – de to siste årene til satsingen på å skape et nasjonalt parasenter på Grønkjær med mål om likestilling og likeverd mellom funksjonsfriske og mennesker med nedsatt funksjonsevne.

Vi gleder oss på vegne av lokalsamfunnet til å overrekke Terje Bakka & Co en sjekk på kr. 165.000 kroner når det nye servicebygget skal innredes.

En stor takk også til de som har gitt oss mulighet til å tjene penger på dugnadsinnsats og som har kjøpt Lions-benker av oss. Her må vi spesielt nevne Tor Andre Hauge i Notodden kommune, som har sett at kommunen og i dette tilfellet Lions, kan bidra til å gjøre Notodden til et bedre sted å bo og leve. Benkene er plassert på strategiske og naturskjønne steder i Notodden.

Mye av det vi skaper av verdier har et sterkt fokus på å hjelpe der hvor folk ikke har det så bra. Gode eksempler er hjelp til brannskadde barn i Etiopia som har fått et nytt liv etter kirurgisk bistand, øyehelseprosjektet Lions First Sight som har reddet synet til mange tusen i Afrika og Lions Vannprosjekt som har bidratt med over 160 brønner i Zambia og Uganda.

Også denne internasjonale, viktige innsatsen har vårt lokalsamfunn stilt seg bak. Igjen en takk.

En annen aktivitet vi har satt i gang er salg av strøsand. De første 320 bøttene ble utsolgt i midten av januar og vi har igjen fylt opp nye 320 bøtter, hvor sanda er gitt oss av Lidalen Grustak. Alt overskuddet av dette salget vil gå tilbake til lokalsamfunnet i form av prioriterte donasjoner. Vi har blitt møtt av bare hyggelige og positive næringsdrivende når vi har spurt om plass til å selge vår strøsand. Dette gjelder Circle K Heddal, Europris, Bilutstyr Tuven og Tuvensenteret.

Så TUSEN TAKK, NOTODDEN!
Vi er ydmyke over den støtten vi møter lokalt og vi kan love at vi skal stå på videre for lokalsamfunnet, for det nasjonale og internasjonale samfunnet vi er en del av.

Tor Sveinung Simones
President, Lions Club Notodden

På bilde over, fra venstre: Ivar Kvernstuen, John Lendi,  Jon Helge Jore, Christer Dubrefjord.
Bak fra venstre: Thorbjørn Øverbø, Tor Sveinung Simones