LC-Notodden, Excellens klubb m/ny Melvin Jones

Publisert av John G Smedsrud den 26.10.23. Oppdatert 26.10.23.

Fantastisk oktobermøte med skalldyraften, sentrale gjester, heder og ære.

Fredag 3. oktober hadde LC-Notodden sitt oktobermøte og tradisjonens tro betød det en påfølgende skalldyraften i regi av klubbens berykta «kjøkkengjeng» som alltid sørger for at hvert møte avsluttes med et utsøkt, sunt og variert måltid innenfor en god sosial og hyggelig ramme. Skaldyraften er allikevel et høgdepunkt i møteserien gjennom året hvor klubbens medlemmer har anledning til å ha med sin ledsager og klubben inviterer sentrale gjester. Så også denne kvelden hvor klubben fikk storfint besøk fra Lions sentralt bestående Generalsekretær i Lions Hroar Thorsen, GRL Anne Katrine Fossum og DG Alexander Paulsen. I tillegg var også LC-Notodden/Telerosa representert v/ VP Bente Kittelsen.

Besøket ga President Tor Sveinung Simones, aktivitetsleder Jon Helge Jore og klubben en fin anledning i møtet til å fortelle om det gode arbeidet som gjøres i de to Lions klubbene i Notodden. Dugnadsarbeidet som nedlegges fra LC-Notodden gjennom diverse samarbeidsprosjekt med Notodden kommune som utplassering av flere ti-talls selvlagde benker med årlig vedlikehold, sommervedlikehold og arbeid på Bok- & Blueshuset og deltagelse i dugnader som «Notodden Rydder». Videre samarbeidet med Notodden bluesfestival med opprigging og nedrigging av diverse scener, portaler og bannere. Store bidrag til ‘Utstyr til Ukraina’ som har blitt innsamlet til et cirka verdi på 1.5 millioner. Strøsandprosjekt og vårt tradisjonelle årlige julelotteri hvor alle bidrag går uavkorta tilbake til gode lokale tiltak for de som trenger det mest i kommunen. Nevnt ble også arrangementet CBWCF som har ført til at Notodden videregående skole over flere år har støttet dette prosjektet med sitt alternative dagsverk.

Dette har over tid gitt LC-Notodden et godt omdømme og anerkjennelse i kommunen og hos kommunens innbyggere gjennom klubbens virke, sosiale kanaler og gode innslag og omtaler i lokalavisa Telen.

Lions og Telens Julelotteri har hatt Grønkjær som hovedformålet i 2021 og 2022 og kunne overrekke en sjekk på kr 165.000 våren-2023. Våre gjester benyttet anledningen på fredag ettermiddag før Lions-møtet til en befaring oppe på Arena Grønkjær hos prosjektansvarlig Terje Bakka. Der fikk de bl.a. høre om «VI-begrepet» som gjennomsyrer alt som bygges på Grønkjær Arena og som innebærer at alle brukere, uansett forutsetninger og alder skal kunne bruke samme anlegg til samme tid. Det være seg alle uteanlegg med tilhørende lokaler, fra toaletter, møterom til fellesareal med kjøkken etc. Gjestene ble entusiastiske over hva som skjer der oppe og saken er aktuell for en senere større presentasjon for distriktet.

Under medlemsmøte fikk klubben skryt av GRL Anne-Katrine Fossum for dens lokale aktiviteter, samtidig som hun understreket at vi er ett Lions. Vi må ikke glemme vår internasjonale tilhørighet, vårt nordiske samarbeide. Det er derfor viktig at vi deltar på convention, og vi må bruke ressurser på det. Det pågår et arbeid for at alle 5 distriktene skal ha samme lovverk. Hun informerte om Lions Aid Norway, LAN. Prosjekt nå er landsbyutvikling og øyehelse i Uganda. Vi er en del av noe større! Blir vi for lokale, blir vi etter hvert ikke å regne med. De fire sentrale fokusområdene er: Organisasjonen, verdsette de få som arbeider i Lions Norge. Opplæring, de som tar verv må vite hva Lions er. Klubb- og medlemsutvikling, 1,5 millioner medlemmer før 2027. Synliggjøring, øke stoltheten og fortelle at vi er medlemmer og hva vi driver med.
DG Alexander Paulsen fortalte om at Lions Norge har 3 fyrtårn. Lions førerhund og mobilitets skole, Mitt valg og LAN, som siden 1993 delt ut 88 millioner til utlandsprosjekt.
Generalsekretær Hroar Thorsen uttrykte bekymring for det store mannefall i antall medlemmer siden 1993. Veldig mange klubber har nå under 20 medlemmer. Vi er flinke til å rekruttere, men vi mister fler enn vi rekrutterer, og det er ofte nye medlem som forsvinner. Klubbkultur? Hva er det vi ‘selger’ når vi rekrutterer? Hvor synlig er det at vi er en Lions?

Så var det klart for de sosiale delene med havets delikatesser med dertil godt tilbehør i glassene. Det ble en særdeles hyggelig og trivelig kveld hvor bl.a. det lokale bandet TRULAUS stod for underholdningen og hvor to av bandet fire medlemmer er medlemmer i LC-Notodden.

De absolutte høgdepunkter kom da LC-Notodden ble gitt utmerkelsen en Excellens klubb av DG Alexander Paulsen og en Melvin Jones Fellowship ble tildelt Tor Sveinung Simones for fremdragende innsats for klubben.